Reklama
  • Czwartek, 16 lutego (08:05)

    Gęstość odżywcza

Gdy jesz wartościowe produkty, wystarczy ich mniej, by się nasycić, dostarczyć organizmowi wszystkiego, czego mu trzeba i nie czuć głodu.

Najprościej powiedzieć, że gęstość odżywcza to stosunek zawartości składników odżywczych (w gramach) do całkowitej wartości energetycznej (w kcal). Im więcej składników odżywczych w jednostce energii, tym większa gęstość odżywcza produktu.

Czego szukać?

Doktor Joel Fuhrman, dietetyk, który wymyślił to pojęcie, opracował też indeks składników odżywczych, które są najważniejsze dla zdrowia. Zaklasyfikował do nich między innymi magnez, wapń, potas, cynk, selen, fosfor, miedź, witaminy A, C, E i witaminy z grupy B. Dzięki jego indeksowi łatwiej wybrać jedzenie, które w tej samej ilości kalorii daje najwięcej zdrowotnych korzyści.

Po które produkty opłaca się sięgać?

Reklama

To proste: po te, które otrzymały najwięcej punktów w kwalifikacji. Najbardziej wartościowy jest jarmuż: ma 1000 punktów, a najmniej napoje typu cola: tylko 1. Najgęstsze odżywczo są zielone warzywa, takie jak brukselka, botwinka, szpinak czy kapusta. Najmniej wartościowa jest żywność przetworzona, ale nie tylko, bo również ziemniaki, pierś kurczaka, jaja i... banany.

Twoje Imperium

Zobacz również

  • Zgodnie z najnowszą piramidą zdrowego żywienia, produkty pełnoziarniste, w tym pieczywo, znajdują się na trzecim poziomie, zaraz po aktywności fizycznej, owocach i warzywach. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.