Reklama
  • Poniedziałek, 27 lutego (13:05)

    Dieta pomoże zlikwidować ból stawów

Cały sekret to produkty bogate w białko, przeciwutleniacze i błonnik. Poprawią kondycję stawów i złagodzą dolegliwości.

Chorobom reumatycznym towarzyszą bóle, sztywnienie i ograniczenie ruchomości stawów. Lekarze (zwłaszcza w USA) coraz częściej zalecają pacjentom dietę, która według nowych badań w znacznym stopniu łagodzi dolegliwości.

To jedz jak najczęściej

✔ ryby morskie (dorsz, morszczuk, śledź, sardynki, tuńczyk)

Reklama

✔ wyroby z mąki pełnoziarnistej

✔ warzywa korzeniowe (marchewka, pietruszka, burak, seler)

✔ warzywa zielone (brokuły, sałata, kapusta pekińska, natka)

✔ przyprawy o działaniu przeciwzapalnym (imbir, pieprz cayenne, kurkuma, ostra papryka, chilli, cebula i czosnek)

✔ chudy nabiał (kefir, jogurt naturalny, twaróg)

Z tego zrezygnuj

✘ tłuste mięsa, wędliny, podroby, pasztety, salceson

✘ szpinak, szczaw i rabarbar

✘ tłusty nabiał (sery żółte, pleśniowe, wędzone i topione)

✘ gotowe produkty zawierające dużą ilość soli i konserwantów (zupy w proszku, konserwy)

✘ używki, które utrudniają przyswajanie wapnia (kawa, herbata)

I śniadanie - warzywa i nabiał

Pierwszy posiłek należy zjeść nie później niż godzinę po przebudzeniu. Chudy nabiał dostarczy białka i wapnia, a warzywa węglowodanów oraz błonnika i witamin.

■ Propozycja 1: Dwie kromki pełnoziarnistego pieczywa z masłem, plaster chudego białego sera, plasterek chudej wędliny. Do tego rzodkiewka oraz zielony ogórek. Do picia sok pomarańczowy lub owocowa herbata.

■ Propozycja 2: Dwie kromki pieczywa żytniego, pasta z makreli lub sardynek z pieprzem cayenne, szczypior. Kawa zbożowa z chudym mlekiem.

■ Propozycja 3: Koktajl owocowo-warzywny (natka, burak, seler, banan, sok z pomarańczy). Do tego dwa wafle owsiane z chudym twarogiem.

II śniadanie - nasiona i owoce

Po ok. 3 godzinach energia uwalniana z produktów zjedzonych podczas I śniadania zostaje już zużyta. Czas na kolejny posiłek.

■ Propozycja 1: Kapusta pekińska lub mix sałat (lodowa, rukola i roszponka) z rybą (wędzoną lub z puszki, np. tuńczyk w sosie własnym). Posyp ziarnem słonecznika oraz posiekaną natką pietruszki. Do picia zielona herbata lub woda niegazowana z plasterkiem cytryny.

■ Propozycja 2: Musli (koniecznie pełnoziarniste bez cukru) zalej szklanką chudego mleka. Dodaj sezonowe owoce, np. jabłko, gruszkę, cytrusy, borówki.

■ Propozycja 3: Garść różnych orzechów wymieszaj z kubkiem jogurtu naturalnego. Dodaj łyżkę miodu lub przekrojone na połówki winogrona (ew. rodzynki).

Obiad - zapiekanki warzywne

Podstawą diety powinny być zdecydowanie warzywa oraz ryby np. pieczone. Dodatkiem chudy nabiał oraz chude, najlepiej gotowane mięso. Unikamy potraw smażonych.

■ Propozycja 1: Ziemniaki pokrojone w kostkę oraz kilka różyczek kalafiora wsyp do naczynia żaroodpornego. Zalej bulionem, dodaj pół kostki białego sera oraz przyprawy (chilli, czosnek, cebulę i biały pieprz).

■ Propozycja 2: Filet rybny (np. mintaj) pieczony w ziołach w folii, tarta marchewka z chrzanem, brązowy ryż z curry.

■ Propozycja 3: Kotlety rybno-warzywne (zmiel rybę i warzywa, dopraw, dodaj jajko, smaż jak kotlety mielone), kasza gryczana.

Podwieczorek - galaretki

Żelatyna wspomaga przyswajanie kolagenu, niezbędnego w procesie „smarowania” stawów. Warto sięgać po nią 2-3 razy w tygodniu.

■ Propozycja 1: Galaretka owocowa z owocami sezonowymi (gruszka, śliwki, morele).

■ Propozycja 2: Galareta z ogonów lub nóżek, z dodatkiem warzyw (marchew, seler).

■ Propozycja 3: Owocowy sernik na zimno. Rozpuść żelatynę w małej ilości wody, zmiksuj z chudym twarożkiem lub jogurtem greckim, odrobiną imbiru i dowolnymi owocami.

Kolacja - sałatki

Kolację zjedz nie później niż 2 godziny przed snem, ok. 2-3 godziny po podwieczorku.

■ Propozycja 1: Surówka z tartej marchewki i jabłka oraz cebuli. Wymieszaj, skrop olejem lnianym, dodaj estragon oraz imbir. Wciśnij sok z 1/4 cytryny.

■ Propozycja 2: Chudy twaróg wymieszaj z posiekanym szczypiorkiem, kminkiem oraz dowolnymi ziołami. Do picia herbatka z melisy lub rumianek.

■ Propozycja 3: Ugotuj kilka różyczek brokułu (powinny być półtwarde). Zetrzyj surową marchewkę na długie paski (możesz użyć obieraczki do warzyw). Dodaj posiekane jabłko (najlepiej ze skórką) i jogurt.

Ewa Mościcka dietoterapeutka i specjalistka w zakresie zdrowego stylu życia

100 rad

Zobacz również

  • To coś więcej niż zamiennik cukru. Na nim przede wszystkim opiera się apiterapia (czyli zapobieganie chorobom i leczenie za pomocą pszczelich darów). Ze swoim bogactwem związków odżywczych poprawia... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.