Reklama
  • Środa, 10 kwietnia 2013 (12:52)

    Dieta odkwaszająca - dodaje energii

Wielu lekarzy i specjalistów od leczenia naturalnego uważa, że przyczyną chronicznego zmęczenia może być brak równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Sprzyja temu nasz tryb życia, niewłaściwe odżywanie się, stresy.

Reklama

Sygnałem zakwaszenia organizmu są: zgaga, bóle głowy i stawów, wypryski, drażliwość, podatność na infekcje. Na szczęście na te bolączki jest skuteczna rada! Oto tajniki uzdrawiającego jadłospisu.

1. Jak najczęściej jedz warzywa z potasem i magnezem

z potasem i magnezem

Są uznawane za najbardziej zasadotwórcze. Powinny zajmować główne miejsce w twoim jadłospisie (poza warzywami strączkowymi) i przeważać nad owocami, nabiałem, wędlinami oraz mięsem.

Postaraj się, by warzywa stanowiły ok. 70 proc. spożywanych przez ciebie w ciągu dnia pokarmów.

Najbardziej polecane są krajowe, sezonowe, surowe lub gotowane na parze albo pieczone. O tej porze roku, gdy brakuje świeżych jarzyn, sięgaj po te z jesiennych zapasów – marchew, buraki, ziemniaki, cukinie, dynie, bakłażany.

Warto wiedzieć

Warzywa oraz owoce, także w postaci soków, powinno się spożywać do godziny 18–19.

Późnym wieczorem lepiej ich nie jeść, by przez noc nie zalegały i nie fermentowały w jelitach. Po południu lepiej też nie jeść warzyw kapustnych.

2. Polecane dodatki

Do mięsa, drobiu i ryb dodawaj tymianek, majeranek lub rozmaryn. Zneutralizują zakwaszające działanie potrawy. Jako panierki używaj sezamu.

Na kanapkę z wędliną połóż kiełki słonecznika lub rzodkiewki. Zamiast białego cukru używaj trzcinowego lub naturalnego miodu.

zioła, kiełki, ziarna, miód, cukier trzcinowy

3. Regularnie sięgaj po owoce, także kwaśne!

Z potasem i witaminą C

Podobnie do warzyw mają korzystny, zasadotwórczy wpływ na organizm, choć w nieco mniejszym stopniu. Najbardziej, o dziwo, te kwaskowe, które zawierają tzw. cytryniany, naturalne środki zasadowe.

Śmiało delektuj się: jabłkami, cytrusami, kiwi, ananasami, a także porzeczkami, malinami, truskawkami, wiśniami i agrestem. Polecane są również owoce suszone. Codziennie jedz 2–3 porcje owoców.

Warto wiedzieć

Najlepsze soki owocowe to te naturalne, świeżo wyciśnięte, bez dodatku cukru, konserwantów i barwników. Te z kartonu powinniśmy pić rozcieńczone pół na pół niegazowaną wodą.

4. Ogranicz produkty, które są kwasotwórcze – lista najważniejszych

Tłuste, słone, słodkie

• Mięso – zwłaszcza wieprzowe. Zawiera dużo białka i aminokwasy siarkowe. Gdy je trawimy, powstają produkty przemiany materii silnie zakwaszające organizm.

• Wędliny – głównie kiełbasa. Boczek i pasztety.

• Nabiał – przede wszystkim sery żółte, pleśniowe i topione oraz śmietana i twaróg.

• Produkty z pszennej mąki (pieczywo, makaron), polerowany biały ryż, orzechy.

• Słodycze – pod każdą postacią. Również sztuczne słodziki.

• Fast-foody – wszystkie bez wyjątku!

• Słone przekąski – paluszki, chipsy, krakersy.

• Napoje słodzone – typu lemoniada i cola.

Uwaga! Aby obniżyć kwasotwórczość pokarmu, należy go dokładnie gryźć i przeżuwać.

5. Szkodliwe używki

Alkohol, tytoń, kofeina

Napoje wyskokowe, zwłaszcza spożywane w nadmiarze, są dużym obciążeniem dla wątroby. Może ona nie nadążać z odtruwaniem organizmu. Z alkoholu w krótkim czasie jest uwalniana duża ilość kwasów!

Palenie papierosów nasila produkcję kwasów w żołądku. Stąd u palaczy nadkwasota.

Mała czarna zawiera tzw. puryny. Mogą prowadzić do odkładania się kwasu w stawach.

Warto wiedzieć

Pod wpływem stresu słabną zdolności organizmu do pozbywania się szkodliwych substancji. Np. spłyca się oddech i zaburzone zostaje wydalanie kwasów w postaci dwutlenku węgla.

Naj

Zobacz również

  • Latem łatwiej dbać o figurę? Akurat! Owszem, przed wyjazdem każda z nas robi, co może, by dobrze wyglądać w bikini. Ale na miejscu zaczynamy sobie dogadzać. I w tydzień zjadamy tyle kalorii, co... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 7

Wasze komentarze (1)

Dodaj komentarz
alunia

~alunia -

wg ostatnich badan cukry proste dzialaja na watrobe rownie szkodliwie jak alcohol!