Reklama
  • Czwartek, 26 stycznia (10:05)

    Dieta na sprawny umysł przez lata

Co powinnam jeść, by zachować sprawny umysł do późnej starości? Barbara, 60 lat, Kutno

Reklama

Nasza forma inte lektualna w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy. Mózg pobiera aż 20-25 proc. energii, którą dostarczamy swojemu ciału. Jego pokarmem są głównie tlen i glukoza zawarta w węglowodanach.

Istnieją węglowodany korzystne dla naszego zdrowia, jak i te, których powinniśmy unikać, czyli cukry, które dostarczają chwilowej energii i zbędnych kalorii.

Mózg będzie nam wdzięczny za węglowodany złożone, które znajdziemy m.in. w ziarnach zbóż i razowych mąkach, nasionach, np. pestkach dyni lub słonecznika, kaszach, rośli nach strącz kowych, brązowym ryżu.

Do pra widłowego funkcjonowania układu nerwowego potrzebujemy nienasyconych kwasów tłuszczowych, których najlepszym źródłem są ryby i oleje, a także witamin, zwłaszcza z grupy B.

Ich niedobór obniża koncentrację, osłabia pamięć i jest przyczyną bezsenności, która prowadzi do degeneracji komórek mózgowych. Witaminy z grupy B znajdziemy – poza wymienionymi już produktami – w orzechach, zwłaszcza włoskich.

Maria Zielińska Internista

Takie jest życie

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.