Reklama
  • Czwartek, 12 stycznia (13:05)

    Dieta FODMAP

FODMAP jest dietą polecaną osobom zmagającym się z zespołem jelita drażliwego. Skrót FODMAP oznacza Fermentujące Oligo-, Di- i Monosacharydy oraz (z ang. and) Poliakohole, czyli węglowodany i pochodzące od nich alkohole, które źle przyswajają się w jelicie cienkim, fermentują w jelicie grubym, powodując wzdęcia i zaparcia.

Głównym założeniem jest unikanie produktów zawierających FODMAP. Zgodnie z zaleceniami, dieta powinna trwać nie dłużej niż 6-8 tygodni.

Reklama

Fruktany

Jeśli cierpisz na zespół jelita wrażliwego, zrezygnuj z fruktanów (oligosacharydów), które znajdują się np. w cebuli, czosnku, porach, imbirze oraz pszenicy, jęczmieniu i życie.

Produkty zalecane

Dozwolona, a nawet wskazana jest część produktów warzywnych, np. ziemniaki, marchew, dynia, ryby, mięsa, jaja, orzechy włoskie, migdały i oliwa z oliwek.

Fruktoza

Unikaj owoców zawierających więcej fruktozy (monosacharydy) niż glukozy, np. jabłek, gruszek, moreli. Za to możesz jeść m.in. banany, winogrona i grejpfruty.

Laktoza

Blisko 2/3 dorosłych źle trawi mleko i jego przetwory, cierpiąc na nietolerancję laktozy. By oczyścić organizm, na pewien czas zrezygnuj z mleka i jego przetworów.

Na żywo

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.