Reklama
  • Piątek, 13 stycznia (08:05)

    Co jeść jesienią i zimą?

Reklama

Kiedy na zewnątrz robi się coraz chłodniej, nasz organizm znacząco musi zwiększyć wydatki energii, by utrzymać temperaturę na odpowiednim poziomie. Dlatego jesienią i zimą chętniej sięgamy po to, co kaloryczne, np. tłuste mięsa, sery, słodycze. To z kolei sprawia, że przybieramy na wadze.

Co powinno się znaleźć w rozgrzewającym, ale lekkostrawnym jadłospisie? Jak ułożyć menu?

Przede wszystkim postaw na warzywa – te, na które jest obecnie sezon. Papryka, dynia, burak, ziemniak, marchewka, seler, por i pietruszka są źródłem witamin i soli mineralnych, a przy tym można je podawać na ciepło w formie pożywnych zup i gulaszy albo ugotowane na parze.

Do dań wytrawnych szczególnie warte polecenia są też cebula i czosnek, które dzięki zawartym w nim olejkom lotnym nie tylko rozgrzewają, ale też wzmacniają odporność, chroniąc przed przeziębieniem i grypą.

Za to na deser bez wyrzutów sumienia można zjeść pieczone jabłko lub gruszkę. Zimową porą na naszych stołach powinny pojawiać się również rośliny strączkowe, które są dobrym źródłem białka. Aby fasola, groch, soczewica i soja były lżej strawne, doprawiaj je ziołami (np. majerankiem, tymiankiem, kminkiem, kurkumą).

Nie żałuj sobie również różnego rodzaju kasz, które działają silnie rozgrzewająco i wspierają walkę o dobre samopoczucie. Można je podawać na ostro lub na słodko, wtedy staną się nie tylko dodatkiem do głównego dania, ale i oryginalnym, zdrowym deserem.

Podczas tworzenia nowych potraw, postaraj się wykorzystywać jak najwięcej rozgrzewających przypraw, takich jak: imbir, kolendra, pieprz czarny i cayenne, chili, cynamon, goździki, tymianek oraz bazylia, które dzięki olejkom lotnym poprawiają krążenie krwi i podnoszą nam temperaturę ciała.

Co popijać? Zwykle o tej porze roku najchętniej zaparzamy herbatę z dodatkiem soku malinowego, kawę, kakao i gorącą czekoladę. Ale silnie rozgrzewające działanie mają też napary z korzenia imbiru czy ziaren kardamonu. Mogą je popijać nawet małe dzieci, ale ważne jest, aby napoje nie były zbyt intensywne (np. jeden płatek korzenia imbiru lub kilka ziarenek kardamonu na szklankę wrzątku).

Oryginalnym pomysłem na ciepły i zdrowy napój jest kompot z owoców sezonowych (np. z jabłek, gruszek, śliwek) z dodatkiem suszonych daktyli, moreli, rodzynek oraz wanilii, cynamonu i anyżu. By kompot stał się esencjonalny i bogaty w smaku, powinien być gotowany przez godzinę.

Korzenne trunki: Serwowane na ciepło alkoholowe napoje od wieków uznawane są za naturalny sposób na szybką poprawę samopoczucia i ochronę przed rozwojem choroby, gdy nas przewieje i przemarzniemy.

Połączenie wina (najlepiej czerwonego) albo piwa z miodem, żółtkiem jaja kurzego oraz korzennymi przyprawami jak np. cynamon, goździki, gałka muszkatołowa czy imbir wybornie smakuje, ale i błyskawicznie rozgrzewa, więc w długie, mroźne wieczory, od czasu do czasu, pozwól sobie na taką przyjemność.

Uwaga... Unikaj wychodzenia z domu bez śniadania. Kiedy jesteś głodna, ciało czuje się zmarznięte i gorzej funkcjonuje. Wypijaj rano kubek herbaty z sokiem z malin.

Dobry Czas

Zobacz również

  • Smacznie na kanapce Masło ma wiele zalet. Jest naturalne i smaczne. Możemy w nim znaleźć rozpuszczalne w tłusz czach witaminy A i D oraz niewiele E. Jest lekkostrawnym, najlepiej przyswajalnym... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.