Reklama
  • Poniedziałek, 20 marca (08:10)

    26 | Dieta łagodząca objawy menopauzy

Okresowi menopauzalnemu towarzyszą zmiany hormonalne powodując złe samopoczucie psychiczne i fizyczne. Odpowiednia dieta może złagodzić te dolegliwości.

Reklama

Codzienne menu do wyboru

I Śniadanie - nabiał i zboża Produkty mleczne dostarczą wapnia i witaminy D, natomiast pełnoziarniste pieczywo i otręby witamin z grupy B i błonnika (pomaga usunąć z organizmu złogi).

■ Propozycja 1

Bułka grahamka, porcja twarożku z siemieniem lnianym, różnymi ziołami i pomidorem. Słaba czarna herbata.

■ Propozycja 2

Twarożek   z otrębami pszennymi, owocami leśnymi i bananem. Kawa zbożowa z mlekiem.

■ Propozycja 3

Dwie kromki pełnoziarnistego chleba żytniego lub pszennego z wędliną drobiową dobrej jakości, sałatka z pomidorów, cebuli i ziół. Czarna słaba herbata.

II śniadanie - zdrowe tłuszcze Mniej więcej 3 godziny po pierwszym posiłku znajdźmy czas na małą, ale energetyczną przekąskę. Dostarczy energii oraz witamin, m.in. A i D.

■ Propozycja 1

Kromka chleba pełnoziarnistego z plastrem łososia skropionego sokiem z cytryny, z paskiem papryki. ■ Propozycja 2 Szklanka jogurtu owocowego z orzechami.

■ Propozycja 3

Sałatka z mozzarelli, pomidorów i ziół. Obiad - rośliny strączkowe W okresie menopauzy warto włączyć do menu więcej roślin strączkowych (szczególnie różnych odmian fasoli), kasz oraz ryb. Zupy najzdrowsze są bez dodatku ziemniaków czy makaronu, gotowane na bulionie warzywnym.

■ Propozycja 1

Pieczona ryba skropiona sokiem wyciśniętym z cytryny, z blanszowanymi brokułami i surówką wielowarzywną z siemieniem lnianym.

■ Propozycja 2

Kotlet sojowy i kasza gryczana z duszonymi grzybami (mogą być pieczarki), surówka z porem i selerem naciowym.

■ Propozycja 3

Kasza jaglana, grillowany ser tofu, pieczona cukinia i sałatka z pomidorów. Podwieczorek - sezonowe owoce Uzupełnią w organizmie niedobory błonnika oraz pektyn, które zmniejszają wchłanianie złego cholesterolu.

Podwieczorek

■ Propozycja 1

Owsiane ciasteczka z porcją chudego twarożku waniliowego.

■ Propozycja 2

Jogurt naturalny ze świeżymi owocami.

■ Propozycja 3

Galaretka z kawałkami owoców, banan.

Kolacja - zioła i warzywa

Warzywa wspomogą pracę jelit, a zioła ułatwią wyciszenie i przyspieszą trawienie. Kolację jemy 2 godziny przed snem.

■ Propozycja 1

Sałatka z sardynek i warzyw, skropiona oliwą. Szklanka herbaty ziołowej.

■ Propozycja 2

2 kromki chleba pełnoziarnistego, pasztet sojowy, zielona papryka.

■ Propozycja 3

Zapiekanka z piersi kurczaka, sera żółtego i makaronu pełnoziarnistego posypana ziołami. Do picia szklanka wody z plastrem cytryny.

To jedz jak najczęściej

✔ soja i jej przetwory, ✔ siemię lniane, ✔ pomidory, banany, awokado, ✔ wyroby z mąki pełnoziarnistej ✔ ryby morskie, ✔ owoce jagodowe i jabłka, ✔ warzywa zielonolistne, ✔ produkty nabiałowe.

Z tego zrezygnuj: ✘ słodycze, ✘ gotowe wędliny ✘ przyprawy typu jarzynka ✘ tłuste gatunki mięs i tłuszcze zwierzęce, ✘ białe pieczywo i produkty z białej mąki, ✘ produkty smażone, ✘ gotowe dania i półprodukty, ✘ ostre przyprawy jak chili, curry, pieprz kajeński.

100 rad

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.